جستجو

شرح وظایف

  • اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت
  • همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف
  • پاسخگویی به ابهام ها
  • تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان
  • اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها
  • ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسوولان دستگاه مربوط از طریق برگزاری جلسات داخلی
  • نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه
  • مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمان های دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاه های اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آن ها اشاره شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات،تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می نماید.

واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات:
  • تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری سازمان
  • تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی سازمان
  • پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ کردن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات سازمان
  • تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های سازمان
  • پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی سازمان
  • بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی
  • ارسال اخبار سازمان برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون
  • شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
  • بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان سازمان و اولویت بندی آن ها
  • دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی
  • هماهنگی های لازم به منظور حضور رییس و معاونان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات
  • کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات
  • انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور
  • رصد روزانه اخبار سازمان و تهیه بولتن خبری روزانه
واحد ارتباط با صدا و سیما:
  • رصد اخبار سازمان در شبکه های صدا و سیما
  • بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور سازمان در رسانه ملی
  • دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور رییس سازمان و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما
  • تهیه فیلم برنامه های حضور سازمان در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
  • بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما
  • تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری سازمان با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
واحد ارتباط با رسانه های خارجی:
  • بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست سازمان به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات سازمان و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
  • هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول سازمان
  • تهیه فیلم و مستندات خبرهای سازمان در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو
  • رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای
  • برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور
واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه سازمان:
  • تشکیل دبیرخانه شورای درگاه سازمان، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات
  • تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی سازمان و نظارت بر فرایند به روزرسانی
  • تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی سازمان با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه سازمان
  • بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی سازمان
  • رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی سازمان
  • به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان سازمان به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی
واحد آموزش و پژوهش:
  • دیده بانی اقدامات روابط عمومی در ستاد و استان ها و تطبیق و ارزیابی آن بر مبنای سند سیاست خبری سازمان
  • تهیه گزارش های تحلیلی ادواری (ماهانه- فصلی- سالانه) از وضعیت سازمان در میان افکار عمومی برای ارایه به مدیران ارشد سازمان
  • تحلیل و بررسی اخبار رسانه ها پیرامون رویکردها، فعالیت ها و برنامه های سازمان به صورت هفتگی و تهیه گزارش برای رییس سازمان
  • سنجش افکار عمومی درون و بیرون سازمان به منظور بازیابی مسایل و ارایه راهکار به مدیران سازمان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان رسانه ای حوزه های مرتبط با وظایف سازمان با هدف ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران
  • برگزاری دوره های آموزشی و تهیه بولتن های کاربردی برای ارتقای دانش دست اندرکاران روابط عمومی سازمان در سراسر کشور
واحد مناسبت ها و مراسم:
  • برنامه ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج سازمان
  • برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های رییس سازمان
  • انجام تمامی هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها
  • مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
  • نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
  • هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها
  • هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها
واحد سمعی و بصری:
  • ثبت و ضبط تمامی مراسم ها و برنامه های سازمان (صوتی و تصویری)
  • پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش تمامی سخنرانی های ریاست سازمان
  • بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی سازمان
  • مدیریت سالن اجتماعات سازمان مرکزی
  • آرشیو برنامه ها و مراسم های سازمان به صورت موضوعی و طبقه بندی شده
  • سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
واحد تبلیغات و خدمات هنری:
  • ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های سازمان و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات
  • انجام تمامی خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
  • طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...
واحد امور استان ها و مراکز وابسته:
  • نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات کل استان ها و مراکز وابسته به سازمان براساس شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی
  • اخذ گزارش های ادواری از عملکرد استان ها و واحدهای تابعه، ارزیابی فعالیت ها وارائه گزارش
  • برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های فصلی مسئولین روابط عمومی استان ها
  • برگزاری جلسات هفتگی مسئولین روابط عمومی مراکز وابسته و پیگیری مصوبات
  • تهیه و تنظیم گزارش ها و تمهید مقدمات سفرهای ریاست سازمان به استان ها
  • ارزیابی عملکرد استان ها و مرکز وابسته و انتخاب روابط عمومی برتر
واحد ارتباطات مردمی:
  • برنامه ریزی برای برگزاری نشست های حضوری و مجازی رسیدگی به مسائل مردم با حضور رییس و معاونین سازمان
  • بهره برداری از سامانه ارتباطات مردمی و رسیدگی 24 ساعته به تماس ها و مکاتبات مردم
  • اخذ پیشنهادات، انتقادات و تقدیرنامه های مردم و انعکاس به واحدهای مرتبط
  • ارجاع شکایات به دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات وکنترل عملکرد و سایر حوزه های مرتبط
  • استقرار میز خدمت و رسیدگی به مراجعات حضوری مردم
  • ارایه گزارش مستمر ادواری ارزیابی از نقاط ضعف و قوت، نارساییها، کمبودها و مشکلات به رییس و معاونین سازمان
واحد برنامه ریزی فرهنگی:
  • تدوین تقویم رویدادهای فرهنگی سالیانه سازمان و ابلاغ آن
  • راهبری دبیر خانه شورای سیاستگزاری امور فرهنگی و اجتماعی سازمان،تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات جهت برنامه ریزی کلان حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان
  • راهبری دبیر خانه شورای سیاستگزاری جشن نوروز،تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات
  • راهبری دبیرخانه شورای برنامه ریزی امور کودک و نوجوان، تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات
  • راهبری دبیرخانه کمیسیون همکاری های مشترک سازمان و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصوبات
  • برنامه ریزی و تمهیدات لازم به منظور معرفی و ترویج فرهنگ عمومی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • پیگیری وظایف و تعهدات سازمان در ستادها و مجامع فرهنگی
  • برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری سازمان با سایر نهادها و دستگاه های فرهنگی کشور
  • بسترسازی فرهنگی به منظور ایجاد انگیزه برای حضور و توسعه انجمن های مردم نهاد همسو با فعالیت های سازمان به منظور کاهش تصدی گری دولتی
واحد تولیدات فرهنگی:
  • برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات و آثار فرهنگی- هنری(فیلم،عکس،موسیقی و ...) برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران
  • نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی سازمان ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم )
  • برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان
  • برنامه ریزی برای برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه تولیدات فرهنگی مرتبط با اهداف و وظایف سازمان
  • برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور با تولید محصولات فرهنگی
  • بررسی و ارائه شابک،دریافت فیپا و مجوز پیش از انتشار کتب منتشره سازمان
  • سفارش تالیف، ترجمه، گردآوری،تدوین و چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران
  • تلاش برای ترویج فرهنگ عمومی در زمینه توسعه گردشگری، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق معرفی و نشر
  • تهیه بانک اطلاعاتی، ناشرین،طراحان،چاپخانه ها و ...
  • پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق انتشار آثار نفیس مکتوب موجود در موزه های کشور
  • اتخاذ تدابیر لازم برای تشویق،حمایت و هدایت بخش غیر دولتی به منظور گسترش فعالیت های مرتبط با نشر آثار مکتوب
  • برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف سازمان
  • تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های سازمان) و اعطای جایزه ملی
  • ایجاد فروشگاه ویژه ارائه توزیع و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی سازمان در تهران و مراکز استان ها
  • ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال سازمان
  • حمایت از مولفین، مترجمین و ناشرین بخش خصوصی در قالب خرید آثار مرتبط با رویکردهای سازمان
  • تجهیز منابع کتاب،کتابخانه های تحت پوشش سازمان
  • برنامه ریزی و حضور در نمایشگاه های بین المللی کتاب
اداره نظارت بر امور نمایشگاه ها
  • تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های سازمان، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات
  • تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه سازمان
  • تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح سازمان
  • تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی
  • ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها
  • ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه
  • گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال سازمان
  • سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت های فرهنگی نمایشگاهی
  • برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور
  • سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی
  • تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها جهت برگزاری نمایشگاه های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست ها و وظایف سازمان شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

روح الله مهدی نژاد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
شماره تماس : 66059013
شماره نمابر: 61063402

تماس با ما

  • شماره تماس: 66059013 و 66059014
  • شماره نمابر : 61063402

اداره روابط عمومی

رییس اداره روابط عمومی : حبیبه ابراهیمی کتولی
شماره تماس: 61063404-021
شماره نمابر : 61063406 -021
آدرس ایمیل : PR@ichto.ir

اداره اطلاع رسانی و افکار سنجی

رییس اداره:علی شفقتی
شماره تماس: 61063387-021
شماره نمابر : 61063388
آدرس ایمیل : media@ichto.ir

اداره امور فرهنگی

رییس اداره:سید مهدی موسوی
شماره تماس : 61063392-021
شماره نمابر :61063402-021
آدرس ایمیل : culturalaffairs@ichto.ir

اداره نظارت بر نمایشگاهها

رییس اداره:سعید محمودی ازناوه
شماره تماس :61063396-021
شماره نمابر :61063402-021
آدرس ایمیل : fair@ichto.ir