جستجو

روح الله مهدی نژاد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

مشخصات فردی

  • متولد:

اطلاعات تماس

  • تلفن مستقيم: 66059013
  • نمابر: 61063402

سوابق تحصیلی

سوابق اجرایی

شرح وظایف

    • شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

      اجرای سیاستهای اطلاع رسانی دولت، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخشهای مختلف، پاسخگویی به ابهام ها، تهیه و اجرای طرحهای تبلیغاتی سازمان، اجرای مناسب مراسم ها و مناسبت ها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسئولان دستگاه مربوط، نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمانهای دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاههای اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آنها اشاره شده است . 

       

      مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب 2 معاونت و 5 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات، اطلاع رسانی، امور فرهنگی، تبلیغات و انتشارات و آموزش و معرفی ایفای نقش می نماید.


      1.            
      معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی

      1.1-         اداره رسانه

       

      واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات:

       

      1- تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری سازمان

      2- تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی سازمان

      3- پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ نمودن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات سازمان
      4- 
      تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های سازمان

      5- پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی سازمان

      6- بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی

       7- ارسال اخبار سازمان برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون

      8- شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب

       9- بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان سازمان و اولویت بندی آن ها

      10- دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی

      11- هماهنگی های لازم به منظور حضور رییس و معاونان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات

      12- کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها

      13- تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات

      14- انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور

      15- رصد روزانه اخبار سازمان و تهیه بولتن خبری روزانه


      واحد ارتباط با صدا و سیما:

      1- رصد اخبار سازمان در شبکه های رادیویی و تلویزیونی

      2- بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور سازمان در رسانه ملی

      3- دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور رییس سازمان و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما

      4- تهیه فیلم برنامه های حضور سازمان در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو

      5- بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما

      6- تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری سازمان با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی

       

      واحد ارتباط با رسانه های خارجی:

      1بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

      2- هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست سازمان به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات سازمان و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته

      3- هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول سازمان

      4- تهیه فیلم و مستندات خبرهای سازمان در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو

       5- رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای 

       6- برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور

       

      واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه سازمان

      1- تشکیل دبیرخانه شورای درگاه سازمان، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات

      2- تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی سازمان و نظارت بر فرایند به روزرسانی 

      3- تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی سازمان با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه سازمان

      4- بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی سازمان

      5- رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی سازمان

      6- به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان سازمان به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار  از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی

        

      واحد آموزش و پژوهش

      1- دیده بانی اقدامات روابط عمومی در ستاد و استان ها و تطبیق و ارزیابی آن بر مبنای سند سیاست خبری سازمان

       2- تهیه گزارش های تحلیلی ادواری (ماهانه- فصلی- سالانه) از وضعیت سازمان در میان افکار عمومی برای ارایه به مدیران ارشد سازمان

      3- تحلیل و بررسی اخبار رسانه ها پیرامون رویکردها، فعالیت ها و برنامه های سازمان به صورت هفتگی و تهیه گزارش برای رییس سازمان

      4- سنجش افکار عمومی درون و بیرون سازمان به منظور بازیابی مسایل و ارایه راهکار به مدیران سازمان 

      5- برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان رسانه ای حوزه های مرتبط با وظایف سازمان با هدف ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران

      6- برگزاری دوره های آموزشی و تهیه بولتن های کاربردی برای ارتقای دانش دست اندرکاران روابط عمومی سازمان در سراسر کشور

       

      2-1-  اداره روابط عمومی:

      واحد مناسبت ها و مراسم:

      1- برنامه  ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج سازمان

      2- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های رییس سازمان

      3- انجام کلیه هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها

      4- مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات

      5- نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم

      6- هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها

      7- هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها

      واحد سمعی و بصری:

      1- ثبت و ضبط کلیه مراسم ها و برنامه های سازمان (صوتی و تصویری)

      2- پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش کلیه سخنرانی های ریاست سازمان

      3- بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی سازمان

       4- مدیریت سالن اجتماعات سازمان مرکزی

      5- آرشیو برنامه ها و مراسم های سازمان به صورت موضوعی و طبقه بندی شده

      6- سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط

      7- مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط

        

      واحد تبلیغات و خدمات هنری:

      1- ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های سازمان و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات

      2- انجام کلیه خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

      3- طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...

        

      واحد امور استان ها و مراکز وابسته

      1- نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات کل استان ها و مراکز وابسته به سازمان براساس شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی

      2- اخذ گزارش های ادواری از عملکرد استان ها و واحدهای تابعه، ارزیابی فعالیت ها وارائه گزارش 

      3- برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های فصلی مسئولین روابط عمومی استان ها

      4- برگزاری جلسات هفتگی مسئولین روابط عمومی مراکز وابسته و پیگیری مصوبات

      5- تهیه و تنظیم گزارش ها و تمهید مقدمات سفرهای ریاست سازمان به استان ها

      6- ارزیابی عملکرد استان ها و مرکز وابسته و انتخاب روابط عمومی برتر

      واحد ارتباطات مردمی:

      1- برنامه ریزی برای برگزاری نشست های حضوری و مجازی رسیدگی به مسائل مردم با حضور رییس و معاونین سازمان

      2- بهره برداری از سامانه ارتباطات مردمی و رسیدگی 24 ساعته به تماس ها و مکاتبات مردم

      3- اخذ پیشنهادات، انتقادات و تقدیرنامه های مردم و انعکاس به واحدهای مرتبط

      4- ارجاع شکایات به دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات وکنترل عملکرد و سایر حوزه های مرتبط 

      5- استقرار میز خدمت و رسیدگی به مراجعات حضوری مردم

      6- ارایه گزارش مستمر ادواری ارزیابی از نقاط ضعف و قوت، نارساییها، کمبودها و مشکلات به رییس و معاونین سازمان

       

       2.  معاونت امور فرهنگی

      2.1 اداره برنامه ریزی فرهنگی

      واحد تولیدات فرهنگی:

       

      1- برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران 

      2- نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی سازمان ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم )

      3- برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها، فستیوال ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان

      4- برنامه ریزی برای برگزاری نشست ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه های تخصصی سازمان

      5- برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور

        

      واحد انتشارات:

      1- گردآوری، تامین، حفظ و نگهداری منابع اطلاعات فرهنگی، کتب و نشریات تولیدی

       2- سفارش ، تالیف و ترجمه، گردآوری، تهیه، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه های گوناگون 

      3- تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از آثار فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق نشر

      4- پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق اجرای طرح های کلان نشر (انتشارآثار نفیس) با بهره گیری از آثار نفیس گنجینه های موزه های کشور

      5- افزایش بهره وری  بخش خصوصی با شناسایی توانمندی های شاغلین حوزه نشر از طریق نشر آثار مکتوب 

      6- برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف سازمان 

      7- تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های سازمان) و اعطای جایزه ملی

      8- ایجاد فروشگاه ویژه ارائه و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی سازمان در تهران و مراکز استان ها

       9- ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال سازمان

        

       واحد ارتباطات فرهنگی:

      1- راهبری دبیرخانه شورای برنامه ریزی امور کودک و نوجوان، تشکیل جلسات و پیگیری مصوبات

      2- راهبری دبیرخانه کمیسیون همکاری های مشترک سازمان و وزارت آموزش و پرورش و پیگیری مصوبات

      3- پیگیری وظایف و تعهدات سازمان در ستادها و مجامع فرهنگی

      4- برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری سازمان با سایر نهادهای فرهنگی کشور

        

      2.2          - اداره نظارت بر نمایشگاه ها وجشنواره ها

      1- تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های سازمان، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات

      2- تدوین تقویم نمایشگاهی سازمان

      3- تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح سازمان

      4- تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی

      5- ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها

      6- ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه

      7- گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال سازمان

      8- سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیتهای  فرهنگی نمایشگاهی

      9- برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور

      10- سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی

      11- تشکیل ستاد ویژه برای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های ملی سازمان

      12- تشکیل دبیرخانه ستادهای بزرگداشت هفته میراث فرهنگی، هفته صنایع دستی، هفته گردشگری، جشن جهانی نوروز، هفته دولت و سایر مناسبتهای ملی مرتبط با سازمان