slogan
جستجو

شرح وظایف

  • اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت
  • همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف
  • پاسخگویی به ابهام ها
  • تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی سازمان
  • اجرای مناسب مراسم و مناسبت ها
  • ایجاد حسن رابطه بین کارکنان ومسوولان دستگاه مربوط از طریق برگزاری جلسات داخلی
  • نظارت بر انتشارات ونشریات دستگاه
  • مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی عمومی ودستگاهی از جمله اهم فعالیت های روابط عمومی سازمان های دولتی است که در ماده 2 آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دسنگاه های اجرایی مصوب 23/2/1386 هیأت وزیران به آن ها اشاره شده است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در قالب 2 معاونت و 4 اداره با شرح وظایف ذیل در حوزه های ارتباطات،تبلیغ و اطلاع رسانی، امور فرهنگی، انتشارات و معرفی و آموزش ایفای نقش می نماید.

واحد ارتباط با خبرگزاری ها و مطبوعات:
  • تنظیم، اطلاع رسانی و برگزاری نشست ها و کنفرانس های خبری سازمان
  • تهیه، تنظیم و صدور اطلاعیه، بیانیه، جوابیه و مواضع رسمی سازمان
  • پاسخگویی به سوالات و مراجعات خبرنگاران و اصحاب رسانه و ارائه اطلاعات مورد نیاز با لحاظ کردن سطح و طبقه بندی اخبار و اطلاعات سازمان
  • تهیه فیلم، عکس و گزارش خبری از مراسم ها و برنامه های سازمان
  • پوشش خبری و رسانه ای نشست ها، دیدارها و نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای داخلی و خارجی سازمان
  • بررسی مستمر اخبار و رویدادهای سازمان در خبرهای روزانه مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی
  • ارسال اخبار سازمان برای رسانه ها براساس آیین نامه مدون
  • شناسایی و بررسی وضعیت خبرگزاری ها و مطبوعات به لحاظ تاثیرگذاری، تیراژ و میزان مخاطب
  • بررسی درخواست های مصاحبه با رییس و معاونان سازمان و اولویت بندی آن ها
  • دریافت محورها و سوالات اصلی مصاحبه ها و تنظیم پاسخهای پیشنهادی
  • هماهنگی های لازم به منظور حضور رییس و معاونان سازمان در خبرگزاری ها و مطبوعات
  • کنترل اخبار منتشره سازمان در رسانه ها
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران، خبرگزاری ها و مطبوعات
  • انجام هماهنگی های لازم برای انجام سفرهای رسانه ای خبرنگاران به استان های کشور
  • رصد روزانه اخبار سازمان و تهیه بولتن خبری روزانه
واحد ارتباط با صدا و سیما:
  • رصد اخبار سازمان در شبکه های صدا و سیما
  • بررسی ظرفیت های خبری و تولیدی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای حضور سازمان در رسانه ملی
  • دریافت محورها و سوالات و هماهنگی حضور رییس سازمان و معاونان در برنامه های مختلف صدا و سیما
  • تهیه فیلم برنامه های حضور سازمان در صدا و سیما و تحویل به واحد سمعی و بصری برای آرشیو
  • بررسی درخواست های مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما
  • تشکیل کار گروه های مشترک برای احصاء ظرفیت ها و برنامه ریزی به منظور ارتقاء همکاری سازمان با معاونت های صدا، سیما، برون مرزی، سیاسی و ... رسانه ملی
واحد ارتباط با رسانه های خارجی:
  • بررسی تقاضاهای رسانه های خارجی و رسیدگی به مکاتبات اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موارد لزوم اداره کل حراست سازمان به منظور بررسی وضعیت رسانه های متقاضی گفتگو با مقامات سازمان و یا تهیه گزارش از اماکن وابسته
  • هماهنگی و رسیدگی به تقاضاهای رسانه های بین المللی برای گفتگو با رییس و مقامات مسئول سازمان
  • تهیه فیلم و مستندات خبرهای سازمان در رسانه های خارجی و تحویل به واحد آرشیو
  • رصد خبرگزاری ها و روزنامه های بین المللی و تهیه بولتن های دوره ای
  • برنامه ریزی برای تاثیر گذاری در فضای رسانه های خارجی به منظور معرفی جاذبه های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور
واحد روابط عمومی الکترونیک ودرگاه سازمان:
  • تشکیل دبیرخانه شورای درگاه سازمان، برگزاری جلسات و پیگیری مصوبات
  • تدوین دستورالعمل به روزرسانی درگاه الکترونیکی سازمان و نظارت بر فرایند به روزرسانی
  • تشکیل کار گروه محتوایی درگاه الکترونیکی سازمان با مشارکت نمایندگان معاونت های ستادی و واحدهای تابعه سازمان
  • بهره گیری از آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتقال اخبار و ارائه خدمات از طریق درگاه الکترونیکی سازمان
  • رسیدگی به پیام های مردمی واصله از طریق پست الکترونیکی درگاه الکترونیکی سازمان
  • به روزرسانی بانک شماره های تلفن همراه و پست الکترونیکی مخاطبان سازمان به صورت گروه بندی شده و ارسال مستمر پیام ها و سرخط اخبار از طریق پیامک و نامه های الکترونیکی
واحد آموزش و پژوهش:
  • دیده بانی اقدامات روابط عمومی در ستاد و استان ها و تطبیق و ارزیابی آن بر مبنای سند سیاست خبری سازمان
  • تهیه گزارش های تحلیلی ادواری (ماهانه- فصلی- سالانه) از وضعیت سازمان در میان افکار عمومی برای ارایه به مدیران ارشد سازمان
  • تحلیل و بررسی اخبار رسانه ها پیرامون رویکردها، فعالیت ها و برنامه های سازمان به صورت هفتگی و تهیه گزارش برای رییس سازمان
  • سنجش افکار عمومی درون و بیرون سازمان به منظور بازیابی مسایل و ارایه راهکار به مدیران سازمان
  • برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالان رسانه ای حوزه های مرتبط با وظایف سازمان با هدف ارتقای سطح دانش روزنامه نگاران
  • برگزاری دوره های آموزشی و تهیه بولتن های کاربردی برای ارتقای دانش دست اندرکاران روابط عمومی سازمان در سراسر کشور
واحد مناسبت ها و مراسم:
  • برنامه ریزی و برگزاری مراسم ها و برنامه های مناسبتی، مذهبی و ملی در داخل و خارج سازمان
  • برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اعمال ملاحظات فرهنگی، تبلیغاتی و تشریفاتی در برنامه های رییس سازمان
  • انجام تمامی هماهنگی ها با واحدهای مرنبط به منظور برگزاری برنامه ها
  • مکاتبه با نهادها و دستگاه ها به منظور اخذ تسهیلات و امکانات
  • نظارت بر نصب بنر ، پوستر و آگهی ها و ... و تبلیغات محیطی مراسم
  • هماهنگی با قاری، مجری و گروه های هنری برای حضور در برنامه ها
  • هماهنگی برای تامین هدایا، اقلام و ... در برنامه ها
واحد سمعی و بصری:
  • ثبت و ضبط تمامی مراسم ها و برنامه های سازمان (صوتی و تصویری)
  • پیاده سازی،تایپ، نمونه خوانی و ویرایش تمامی سخنرانی های ریاست سازمان
  • بهره برداری فعال از نمایشگر تلویزیونی سازمان
  • مدیریت سالن اجتماعات سازمان مرکزی
  • آرشیو برنامه ها و مراسم های سازمان به صورت موضوعی و طبقه بندی شده
  • سفارش تولید تیزرها، نماهنگ ها و وله های تصویری برای مراسم های مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
  • مستندسازی چند رسانه ای رویدادهای سازمان و برنامه ریزی برای تولیدات مرتبط
واحد تبلیغات و خدمات هنری:
  • ارائه خدمات تبلیغاتی به معاونت های سازمان و واحدهای تابعه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی براساس دستورالعمل تبلیغات
  • انجام تمامی خدمات گرافیکی شامل طراحی پوستر، بنر و سایر اقلام تبلیغاتی و همچنین صفحه آرایی منشورات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی
  • طراحی اقلام تبلیغاتی مصرفی از قبیل هدایا، اوراق اداری، تابلوهای اعلانات، تابلوهای راهنما و ...
واحد امور استان ها و مراکز وابسته:
  • نظارت بر عملکرد روابط عمومی ادارات کل استان ها و مراکز وابسته به سازمان براساس شرح وظایف و دستورالعمل های ابلاغی
  • اخذ گزارش های ادواری از عملکرد استان ها و واحدهای تابعه، ارزیابی فعالیت ها وارائه گزارش
  • برنامه ریزی به منظور برگزاری گردهمایی های فصلی مسئولین روابط عمومی استان ها
  • برگزاری جلسات هفتگی مسئولین روابط عمومی مراکز وابسته و پیگیری مصوبات
  • تهیه و تنظیم گزارش ها و تمهید مقدمات سفرهای ریاست سازمان به استان ها
  • ارزیابی عملکرد استان ها و مرکز وابسته و انتخاب روابط عمومی برتر
واحد ارتباطات مردمی:
  • برنامه ریزی برای برگزاری نشست های حضوری و مجازی رسیدگی به مسائل مردم با حضور رییس و معاونین سازمان
  • بهره برداری از سامانه ارتباطات مردمی و رسیدگی 24 ساعته به تماس ها و مکاتبات مردم
  • اخذ پیشنهادات، انتقادات و تقدیرنامه های مردم و انعکاس به واحدهای مرتبط
  • ارجاع شکایات به دفتر بازرسی، رسیدگی به شکایات وکنترل عملکرد و سایر حوزه های مرتبط
  • استقرار میز خدمت و رسیدگی به مراجعات حضوری مردم
  • ارایه گزارش مستمر ادواری ارزیابی از نقاط ضعف و قوت، نارساییها، کمبودها و مشکلات به رییس و معاونین سازمان
اداره برنامه ریزی امور فرهنگی:
  • برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات فرهنگی متنوع اعم از فیلم، تیزر، کلیپ ... ، عکس، کتاب، کاتالوگ ، بروشور و ... برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران 

     نظارت بر اجرای دستورالعمل ها و آیین نامه های عکاسی و فیلم برداری سازمان (ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم)

     برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها، فستیوال ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان

     برنامه ریزی برای برگزاری نشست ها و مجامع فرهنگی به منظور معرفی موارد مرتبط با حوزه های تخصصی سازمان

    برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور

     برقراری ارتباط با سایر معاونتهای تخصصی سازمان و کاخ موزه ها بمنظور نظارت بر برنامه های فرهنگی و پرهیز از موازی کاری

     سفارش، تالیف و ترجمه، گردآوری، تهیه، تدوین، چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران در زمینه های گوناگون 

     تلاش برای ترویج فرهنگ گردشگری و حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه با استفاده از ابزارهای هنری

     بررسی عملکرد فرهنگی ادارات کل استانی از طریق ارتباط مستمر و پایش محصولات فرهنگی استانها

    برنامه ریزی و سفارش تولید بسته های فرهنگی نفیس بمنظور اهدا در مراسم و مناسبتهای ملی و مذهبی

    پیگیری وظایف و تعهدات سازمان در ستادها و مجامع فرهنگی

     برنامه ریزی برای ارتقاء همکاری سازمان با سایر نهادهای فرهنگی کشور

     بررسی درخواست های مربوط به تصویربرداری و عکاسی از بناها و اماکن تاریخی زیر نظر سازمان میراث و صدور مجوز مطابق با آیین نامه های وضع شده در معاونت میراث و سیاست های سازمانی

      

واحد تولیدات فرهنگی:
  • برنامه ریزی و حمایت از تولید محصولات و آثار فرهنگی- هنری(فیلم،عکس،موسیقی و ...) برای معرفی میراث فرهنگی کشور، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری ایران
  • نظارت بر اجرای دستورالعمل تولیدات فرهنگی سازمان ( ارزیابی کارشناسی تقاضاهای تصویربرداری از بناهای فرهنگی، محوطه های تاریخی و ... و صدور مجوزهای لازم )
  • برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ها و مسابقات عکس، فیلم و ... در حوزه های تخصصی سازمان
  • برنامه ریزی برای برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه تولیدات فرهنگی مرتبط با اهداف و وظایف سازمان
  • برنامه ریزی برای ارائه آموزش های عمومی به منظور صیانت از میراث فرهنگی کشور با تولید محصولات فرهنگی
  • بررسی و ارائه شابک،دریافت فیپا و مجوز پیش از انتشار کتب منتشره سازمان
  • سفارش تالیف، ترجمه، گردآوری،تدوین و چاپ و نشر آثار مکتوب حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و کشورهایی مرتبط با حوزه فرهنگی ایران
  • تلاش برای ترویج فرهنگ عمومی در زمینه توسعه گردشگری، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی فرهنگی و ترویج مصرف صنایع دستی در میان اقشار گوناگون جامعه از طریق معرفی و نشر
  • تهیه بانک اطلاعاتی، ناشرین،طراحان،چاپخانه ها و ...
  • پرداختن به پیشینه هنر مکتوب ایران از طریق انتشار آثار نفیس مکتوب موجود در موزه های کشور
  • اتخاذ تدابیر لازم برای تشویق،حمایت و هدایت بخش غیر دولتی به منظور گسترش فعالیت های مرتبط با نشر آثار مکتوب
  • برگزاری نشست های فرهنگی در حوزه نشر مرتبط با اهداف و وظایف سازمان
  • تشکیل دبیرخانه، انتخاب ناشرین برگزیده بخش خصوصی، مولفان و مترجمان (در حوزه فعالیت های سازمان) و اعطای جایزه ملی
  • ایجاد فروشگاه ویژه ارائه توزیع و فروش انتشارات و محصولات فرهنگی سازمان در تهران و مراکز استان ها
  • ایجاد و به روزرسانی صفحه ویژه انتشارات در پرتال سازمان
  • حمایت از مولفین، مترجمین و ناشرین بخش خصوصی در قالب خرید آثار مرتبط با رویکردهای سازمان
  • تجهیز منابع کتاب،کتابخانه های تحت پوشش سازمان
  • برنامه ریزی و حضور در نمایشگاه های بین المللی کتاب
اداره نظارت بر امور نمایشگاه ها
  • تشکیل کار گروه هماهنگی نمایشگاه ها و جشنواره های سازمان، راه اندازی دبیرخانه و پیگیری مصوبات
  • تدوین تقویم نمایشگاهی سالیانه سازمان
  • تدوین دستورالعمل اجرایی و استانداردهای برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها در سطح سازمان
  • تدوین ضوابط و شرایط واگذاری موضوعات نمایشگاهی به بخش خصوصی
  • ارزیابی، نیازسنجی و ارتقای مهارت های کارکنان در برپایی نمایشگاه ها و برگزاری جشنواره ها
  • ارزیابی طرح های ارائه شده برای صدور مجوز برپایی نمایشگاه
  • گردآوری اطلاعات، راه اندازی و به روزرسانی صفحه اختصاصی امور نمایشگاه ها در پرتال سازمان
  • سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت های فرهنگی نمایشگاهی
  • برنامه ریزی، تمهید مقدمات و اجرای نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی در داخل و خارج از کشور
  • سیاست گذاری برای مشارکت و حمایت از برپایی نمایشگاه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی
  • تعامل و همکاری با سایر دستگاه ها جهت برگزاری نمایشگاه های فرهنگی داخلی و خارجی مرتبط با سیاست ها و وظایف سازمان شرح وظایف مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی

تماس با ما

  • شماره تماس: 66059013 و 66059014
  • شماره نمابر : 61063402

اداره روابط عمومی

رییس اداره روابط عمومی : محمد زمان صداقت 
شماره تماس: 61063404-021
شماره نمابر : 61063406 -021
آدرس ایمیل : 

اداره اطلاع رسانی و افکار سنجی

رییس اداره:علی شفقتی
شماره تماس: 61063387-021
شماره نمابر : 61063388
آدرس ایمیل : media@ichto.ir

اداره امور فرهنگی

رییس اداره: لیلا الیاسی
شماره تماس : 61063392-021
شماره نمابر :61063402-021
آدرس ایمیل : culturalaffairs@ichto.ir

اداره نظارت بر نمایشگاهها

رییس اداره:سعید محمودی ازناوه
شماره تماس :61063396-021
شماره نمابر :61063402-021
آدرس ایمیل : fair@ichto.ir
طرح پس زمینه
اندازه اسکین
اندازه فونت